Nettimarkkinoinnin karttakirja av Jari Jusén
Jag har läst boken Nettimarkkinoinnin karttakirja som är
skriven av Jari Juslén. Orsaken till att jag valt denna bok är att vi kommer
att göra vårt arbete som fungerar i internet. I denna bok hittar man svar till
hur man skall marknadsföra sig i internet, vad är viktigt att komma ihåg, hur
man måste ändra på sin marknadsförings strategier osv. Boken i sig själv är
väldigt intressant att läsa och ger många bra nya synpunkter som man inte tänkt
på tidigare, det är ändå ganska nytt med internet marknadsföring och det ligger
i barn skor ännu. Hoppas jag kommer att ha bra synvinklar som skulle hjälpa oss
vidare med detta projekt.
Det som jag tyckte var bra i boken var hur bra de förklara
allting där, kanske emellan åt kändes det lite tråkigt när man förklarade vissa
saker så grundligt. Kanske det mest intressanta som jag tog med mig från boken
var hur den gamla segmenterings grunder inte mera gäller när man talar om
internet marknadsföring. Största delen i Finland har tillgång till internet och
kan söka information därifrån måste man göra sin marknadsföring ännu mer individuell,
alla 25 åringar är inte likadana utan de har olika behov och söker oftast
lösningar via internet till sina frågor. Det är något vi antagligen kan använda
oss av när vi gör arbetet och något vi bör också beakta.
I boken talar man också om hur företagen skall bygga upp
sina hem-, Facebook-, Twitter- och blogg sidor. Dessa fungerar som ypperliga
marknadsförings kanaler och via dem kan man också marknadsföra sig genom
personers olika behov. Man kan använda dem också som hjälp medel då kunder
söker efter lösningar. Detta bör vi i gruppen se efter hur vi kan använda oss
av de olika sociala medierna då vi öka på intresset av användningen av denna
application.
Boken föreslår jag speciellt till sådana som skall eller har
startat upp ett företag och vill få hela nyttan av att vara synlig på nätet.
Detta är också en bra bok om man skall komma på nya sätt att marknadsföra sig
på nätet, det finns bra exempel om hur olika företag har tagit sig i väga. Som
helhet tycker jag att detta var en bra bok att läsa inför denna kurrs, dock är
det för tidigt att ännu säga om jag fått någon stor nytta av att läsa denna
bok.
Matias
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti