tiistai 2. huhtikuuta 2013

Nettimarkkinoinnin Karttakirja


Nettimarkkinoinnin karttakirja av Jari Jusén

Jag har läst boken Nettimarkkinoinnin karttakirja som är skriven av Jari Juslén. Orsaken till att jag valt denna bok är att vi kommer att göra vårt arbete som fungerar i internet. I denna bok hittar man svar till hur man skall marknadsföra sig i internet, vad är viktigt att komma ihåg, hur man måste ändra på sin marknadsförings strategier osv. Boken i sig själv är väldigt intressant att läsa och ger många bra nya synpunkter som man inte tänkt på tidigare, det är ändå ganska nytt med internet marknadsföring och det ligger i barn skor ännu. Hoppas jag kommer att ha bra synvinklar som skulle hjälpa oss vidare med detta projekt.

Det som jag tyckte var bra i boken var hur bra de förklara allting där, kanske emellan åt kändes det lite tråkigt när man förklarade vissa saker så grundligt. Kanske det mest intressanta som jag tog med mig från boken var hur den gamla segmenterings grunder inte mera gäller när man talar om internet marknadsföring. Största delen i Finland har tillgång till internet och kan söka information därifrån måste man göra sin marknadsföring ännu mer individuell, alla 25 åringar är inte likadana utan de har olika behov och söker oftast lösningar via internet till sina frågor. Det är något vi antagligen kan använda oss av när vi gör arbetet och något vi bör också beakta.

I boken talar man också om hur företagen skall bygga upp sina hem-, Facebook-, Twitter- och blogg sidor. Dessa fungerar som ypperliga marknadsförings kanaler och via dem kan man också marknadsföra sig genom personers olika behov. Man kan använda dem också som hjälp medel då kunder söker efter lösningar. Detta bör vi i gruppen se efter hur vi kan använda oss av de olika sociala medierna då vi öka på intresset av användningen av denna application.

Boken föreslår jag speciellt till sådana som skall eller har startat upp ett företag och vill få hela nyttan av att vara synlig på nätet. Detta är också en bra bok om man skall komma på nya sätt att marknadsföra sig på nätet, det finns bra exempel om hur olika företag har tagit sig i väga. Som helhet tycker jag att detta var en bra bok att läsa inför denna kurrs, dock är det för tidigt att ännu säga om jag fått någon stor nytta av att läsa denna bok.


 Matias

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti