Inför
vårt projekt valde jag att läsa boken Farliga Idéer
skriven av Alf Rehn. Rehn är professor i företagets organisation och ledning
vid Åbo Akademi och har tidigare varit professor i innovation och entreprenörskap
på KTH i Stockholm. Den brittiska tidningen The Times har kallat Rehn för en
affärsguru som är "a star for the
future". Jag valde att läsa boken för att jag tycker att Rehn verkar
som en intressant och väldigt inspirerande person, och hoppades på att få bli inspirerad
av hans tankar och lära mig mera om kreativitet.
Enligt Rehn är hans bok "en
annorlunda bok om kreativitet", vilket nog stämmer. I början av boken
varnar Rehn för att hans bok inte är lika trevlig som kreativitetsböcker brukar
vara. Boken utgår ifrån att kreativitet är svårt och krävande, och om man ska
bli kreativare måste man tvinga sig att se på sitt tänkande på nya sätt, och
ifrågasätta väldigt många saker, till och med kreativiteten själv. I boken
arbetar Rehn med en modell i fem steg som behandlar hur man kan närma sig
kreativitetsarbetet, dessa steg är: imitation, expansion, provokation, omvärdering och farligt tänkande. Enligt Rehn handlar kreativitet
om att närma sig det farliga, läskiga och obekväma. Man borde alltså utgå från att positionera sig i obehagliga konfrontationer, för på så sätt kan vi lura vår lata hjärna att jobba med nya angrepssätt i stället för att den blir bekväm med varianter på det den redan behärskar. Rehn presenterar ett antal exempel på idéer och innovationer som vuxit fram genom ett provocerat tänkande.
Produkter som har vuxit fram genom att människor vågat tänka annorlunda och bli
drömmare är t.ex. Wii, mobiltelefonen och Red Bull. Rehn presenterar även
exempel på kreativitet inom områden som inte berör företagsvärlden, t.ex.
drogmissbruk, brotsslighet och tortyr. Dessa är saker som ingen vanlig människa
direkt vill komma i kontakt med eller tala om, men enlight Rehn så omfattar de
stora mängder kreativt tänkande.
Sammanfattningsvis så slår boken ett slag för att uppnå
kreativitet på ett annorlunda sätt. För att kunna förnya företag och
erbjudanden behövs det en utpräglad avvikare från normen om det gulliga och det
kramgoa. Jag tror att Rehns annorlunda synsätt på kreativtet är något som vår
grupp kan ha nytta av vid vårt rådande projekt. Boken fick mig att tänka
annorlunda om kreativitet, och det är nog också det som enligt Rehn är meningen
med boken. Boken var lättläst och underhållande!
/Karolina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti