torstai 28. maaliskuuta 2013

Farliga idéer : när det opassande tänkandet är din värdefullaste resurs


Inför vårt projekt valde jag att läsa boken Farliga Idéer skriven av Alf Rehn. Rehn är professor i företagets organisation och ledning vid Åbo Akademi och har tidigare varit professor i innovation och entreprenörskap på KTH i Stockholm. Den brittiska tidningen The Times har kallat Rehn för en affärsguru som är "a star for the future". Jag valde att läsa boken för att jag tycker att Rehn verkar som en intressant och väldigt inspirerande person, och hoppades på att få bli inspirerad av hans tankar och lära mig mera om kreativitet.

Enligt Rehn är hans bok "en annorlunda bok om kreativitet", vilket nog stämmer. I början av boken varnar Rehn för att hans bok inte är lika trevlig som kreativitetsböcker brukar vara. Boken utgår ifrån att kreativitet är svårt och krävande, och om man ska bli kreativare måste man tvinga sig att se på sitt tänkande på nya sätt, och ifrågasätta väldigt många saker, till och med kreativiteten själv. I boken arbetar Rehn med en modell i fem steg som behandlar hur man kan närma sig kreativitetsarbetet, dessa steg är: imitation, expansion, provokation, omvärdering och farligt tänkande. Enligt Rehn handlar kreativitet om att närma sig det farliga, läskiga och obekväma. Man borde alltså utgå från att positionera sig i obehagliga konfrontationer, för på så sätt kan vi lura vår lata hjärna att jobba med nya angrepssätt i stället för att den blir bekväm med varianter på det den redan behärskar. Rehn presenterar ett antal exempel på idéer och innovationer som vuxit fram genom ett provocerat tänkande. Produkter som har vuxit fram genom att människor vågat tänka annorlunda och bli drömmare är t.ex. Wii, mobiltelefonen och Red Bull. Rehn presenterar även exempel på kreativitet inom områden som inte berör företagsvärlden, t.ex. drogmissbruk, brotsslighet och tortyr. Dessa är saker som ingen vanlig människa direkt vill komma i kontakt med eller tala om, men enlight Rehn så omfattar de stora mängder kreativt tänkande.

Sammanfattningsvis så slår boken ett slag för att uppnå kreativitet på ett annorlunda sätt. För att kunna förnya företag och erbjudanden behövs det en utpräglad avvikare från normen om det gulliga och det kramgoa. Jag tror att Rehns annorlunda synsätt på kreativtet är något som vår grupp kan ha nytta av vid vårt rådande projekt. Boken fick mig att tänka annorlunda om kreativitet, och det är nog också det som enligt Rehn är meningen med boken. Boken var lättläst och underhållande!



/Karolina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti